No encuentro la foto, pero.... texto sacado de caravantrekker "Holandesa"

, traducido del Holandes al Ingles por google y traducion libre del google de Ingles a Cristiano
Elektronische stabiliteitssystemen
Naast mechanische anti-slinger systemen zoals
stabilisator koppelingen, komen er ook steeds meer elektronische systemen op de markt die ingrijpen als de caravan gaat slingeren. Bedenk wel dat deze elektronische systemen mogelijk een fataal ongeluk kunnen voorkomen maar dat het geen vrijbrief geeft om sneller of met een zwaardere caravan te gaan rijden!
Anti-slinger systemen in de auto
Veel nieuwe auto's zijn tegenwoordig uitgerust met een elektronisch stabiliteitsprogramma. Via sensoren in de auto wordt 'gevoeld' of de auto in een slip dreigt te komen, bijvoorbeeld bij een uitwijkmanoeuvre. Via de remmen wordt één of meer wielen afgeremd waardoor de auto weer stabiel op de weg komt. Dit gaat razendsnel en de bestuurder merkt vaak niets van het ingrijpen van de elektronica.
Een uitbreiding hierop is te krijgen op een aantal modellen van o.a. BMW, Mercedes, Volkswagen en Opel (soms als extra of bij een trekhaak 'af fabriek'). In de auto zit een sensor die direct in de gaten heeft als voor de caravan gevaar dreigt en gaat slingeren. Op dat moment remt de auto automatisch waardoor de slingering van de caravan op houdt.
In principe doet de elektronica precies wat u als chauffeur ook zou moeten doen als de caravan gaat slingeren....namelijk REMMEN. De reactie van de elektronica is alleen vaak sneller dan die van de chauffeur waardoor direct de gehele combinatie met zo'n 15 km/u afgeremd wordt en de slinger of pendelbewegingen ophoudt.
Anti-slinger systemen in de caravan
Eigenlijk is het nog mooier het slingeren van de caravan aan te pakken via de caravanwielen. Immers niet de auto is in slingering maar de caravan. AL-KO heeft een nieuw systeem op de markt gebracht, het AL-KO ATC of voluit de AL-KO Trailer Control. Ook BPW heeft inmiddels een vergelijkbaar systeem op de markt gebracht. Het betreft een elektromechanische unit met intelligente elektronica, die bestuurdersonafhankelijk de caravanrem in werking stelt wanneer de caravan enkele slinger of pendelbewegingen maakt.
1. Elektronica meet de slinger- beweging van de caravan.
2. De caravan remt waardoor de combinatie zicht strekt.
3. Bij een lagere snelheid is de combinatie weer stabiel en kunt u veilig verder rijden.
De elektronica meet, registreert en berekent de pendelbewegingen. Wanneer deze pendelbewegingen toenemen en te groot worden gaat de ATC automatisch in werking (twee grote of vier kleine opbouwende slingerbewegingen). De caravanrem wordt in werking gesteld (de remwaarden zijn ongeveer 15 tot 20 %). Praktisch blijkt, dat de rijsnelheid hierdoor ongeveer met 15 km/h wordt verminderd. De caravan gaat zich strekken. Doordat de elektronica blijft rekenen en meten, ook bij afnemende pendelbewegingen, zorgt diezelfde elektronica ervoor dat de remwerking wordt gestopt.
Onlangs was Theo Gerrits in de gelegenheid om met een Kip caravan te mogen rijden met de nieuwe elektronische vinding van AL-KO en tijdens het rijden werden zijn stoutste verwachtingen overtroffen. De caravan werd in een slingering gebracht en kort daarna was voelbaar dat de ATC de caravanrem (automatisch) in werking stelde. Nee, geen sterke en abrupte afremming, maar soft gedoceerd, goed voelbaar en het belangrijkste zeer effectief. In een fractie van tijd was de pendelbeweging weg en werd voelbaar de remwerking door de ATC beëindigd.
Zo werkt het AL-KO ATC
De ATC is een compacte waterdichte en onderhoudsvrije unit, die wordt gemonteerd op de caravan-as, ter hoogte daar, waar de remkabels en evenaar zich bevinden. Via een stalen stift wordt de ATC in contact gebracht met de remstang.
Onderbouw midden achter de as
De 12 volt stroomvoorziening wordt verkregen via de 13-polige stekker, via pen 9 (constante stroomdraad). De moderne intelligente elektronica (ontwikkeld door Siemens) zet indien nodig een elektromotor in werking die middels enkele planetaire tandwielen en een spindelmoer, die de stift naar buiten drukt en de rem in werking stelt. Diezelfde elektronica zorgt ook voor uitschakeling. Op het moment dat de 13-polige stekker in de contactdoos wordt gestopt gaat de ATC éénmaal de rem kort in werking stellen (controle test).
(Los 12 voltios de suministro de energía se obtiene a través del conector de 13 pines, a través de la clavija 9 (constante de alambre). La moderna electrónica inteligente (desarrollado por Siemens) si es necesario avanzar en una fuerza eléctrica solicitada por algunos engranajes planetarios y un spindelmoer, que el lápiz y golpear el mecanismo de freno. Lo mismo para la eliminación de electrónica también. En el momento en que el 13-pin conector en el zócalo, la ATC se detendrá brevemente una vez que los frenos en marcha (prueba control).)
Osea para el ATC, pareceser que la toma de la misma